Slow fashion brand Portico inspiriran Mediteranom

Diplomirana modna dizajnerica Doris Farac radila je u jednoj kompaniji brze mode dok otprilike prije godinu i pol nije odlučila osnovati slow fashion brand Portico, inspiriran Mediteranom i rodnim mjestom njezinih roditelja, predivnom Korčulom. Upravo zbog toga svoj prvi pop-up dućan imala je prošlog ljeta u gradu Korčuli, dok je ove godine zaokupljena projektom na Kickstarter platformi. Naime, priprema mini kolekciju PINASA by Portico čiji je glavni element torba napravljena od “kože” od ananasa, takozvanog pinatexa, i morskog jedra. Uz torbe tu su i nezaobilazni komadi od lana, ramije kao i certificiranog organskog pamuka. Kolekcija će biti plasirana putem Kickstartera.

“Nakon završenog Tekstilno-tehnološkog fakulteta i rada u kompaniji brze mode shvatila
sam koliko moda ima razoran utjecaj na prirodu, ljude i Planetu Zemlju. Cijeli život znam da želim biti modna dizajnerica, no u jednom trenu sam se pitala želim li biti dio sustava koji donosi uništenje.

Sve dok nisam shvatila da ako želim vidjeti promjenu u industriji moram početi od sebe. Odlučila sam pokrenuti svoj brand i u njega dodati sve vrijednosti u koje vjerujem. Tako je nastao Portico, slow fashion brand koji stavlja naglasak na kvalitetu izrade, materijale i zajednicu.

Misija branda

Materijali koje nabavljam su vrhunski i prirodni. Prve materijale sam nabavila u Hrvatskoj od tekstilnih firmi koje više ne postoje, ali su još uvijek imale zalihe materijala po raznim
skladištima. Kada sam iscrpila tu opciju pronašla sam tzv. stockista u Italiji koji otkupljuje
tekstilne viškove od kuća visoke mode. Radi se o materijalima koji su ostaci tekstilne
industrije u Europi, a koristili su se na revijama visoke mode. Neki dizajner za haute couture ili pret-a-porter kolekciju naruči 500 metara vrhunskog materijala, a potroši 410, preostalih 90 metara je tekstilni višak koji potom otkupljujem od stockista za svoje kolekcije i na taj način taj tekstilni višak ne završava na otpadu. Ako pak kupujem novoproizvedene materijale svakako moraju imati certifikat. Tako primjerice radimo samo s GOTS certificiranim novoproizvedenim pamukom jer mi GOTS (General
Organic Textile Standard) jamči da nije bilo nikakvog iskorištavanja ni ljudi, ni prirode u procesu nastanka tkanine.

portico, Doris Farac

Ljeta provedena kod bake na Korčuli i ljepota Mediterana nadahnuli su Portico i novu
kolekciju koja je posebna po više stvari. Portico počiva na filozofiji poštivanja prirode i slavljenja zajednice. Svi Portico komadi izrađuju se u malim limitiranim serijama, lokalno i po principima francuskih salona s početka 20. stoljeća. Radi se o Pinasa kolekciji koja obuhvaća dvije torbe i nekoliko odjevnih komada. To je kolekcija dizajnirana posebno za platformu Kickstarter gdje će biti predstavljena.

Kolekcija nosi utisak mora. Željela sam svoju ljubav prema moru i Mediteranu pretočiti u odjevne predmete i dodatke. Torbe su napravljene od pinatexa i morskog jedra. Pinatex je materijal nalik na kožu koji se dobiva prešanjem listova ananasa, a materijal jedra je izdržljiv i super dugotrajni dacron. Odjevni komadi su napravljeni od već spomenutog GOTS pamuka i talijanske mješavine lana i viskoze.

Rado naglašavam kako su sve Pinasa torbe ručno rađene, u malim manufakturama u
vlasništvu i pod upravom žena, dok će odjevne komade proizvesti socijalna zadruga iz
Čakovca Humana Nova. Na ovaj način stvaramo u simbiozi sa zajednicom, a to mi je oduvijek bilo bitno: iskoristiti talente i ljepote koje me okružuju.

Krajnja misija branda je sudjelovati u stvaranju nove budućnosti modne industrije, odnosno stvaranje mode koja je sigurna ne samo za one koji ju nose, već i za one koji je izrađuju, baš kao i za naš planet”, kaže glavna kreativna snaga Portica Doris Farac.

Priča o nastanku pinatexa

‘I made your clothes’ kako moćna rečenica!

Odjeća je način komunikacije naše nutrine. Odabirom odjevnog predmeta mi odabiremo i onu koja je stvorila tu odjeću, mi odabiremo sustav vrijednosti koji je ona prenijela u tu odjeću.

Stoga nije ni čudo da je jedno od glavnih bojnih polja svjetla i tame upravo ta ogromna modna industrija. Previše je tu, toga u igri. Nije samo profit razlog, već i perfidno uništenje svih vrijednosti na kojima počiva Čovjek.

Da! Uništiti humanost i ljepotu.

Ljepota je metafizički koncept, dodir onostranstva koji je, kako je Rilke rekao, ‘unheimlich’ nešto toliko blisko božanskom da od toga zaziremo. Stavljajući tu ljepotu u službu nehumanog profita i praveći od nje generatora patnje, tame, vječnog ništavila i destrukcije prirode, određeni akteri modne industrije rugaju se sponi božanskog u svakome od nas. Oblače nas u patnju i tugu zapakiranu u sjajni papir sa velikom mašnom. Ta nas tuga polako nagriza i oduzima nas od sebe samih. Vrtimo se u vrtlogu grizodušja što i dalje volimo ljepotu ili mahnito pokušavamo ispuniti prazninu koju takav svijet stvara.

portico, Doris Farac

Ako sami ne osvijestimo što ustvari stavljamo na sebe, do promjene u svijetu neće doći. Promjena smo mi, svaki od nas sa najmanjim djelom. U suprotnom ljepota življenja će nestati jer kako je Ghandi rekao ‘Nema ljepote ni u najfinijoj tkanini, ako stvara glad i nesreću’

Hvala Ivani Biočini @IOM koja je povodom Dana Planete Zemlje i @fashionrevolutionweek, nadahnula sve nas stvaraoce da slavimo održivost i da slavimo revoluciju mode, i koja nas je podsjetila da zadržimo djetinju razigranost, lakoću, znatiželju i ljubav na tom zahtjevnom i predivnom Putu ❤🌺